رئيس سازمان انرژي اتمي: چهارمين مجتمع سوخت توليدي با غناي 20 درصد تحويل راکتور تهران شد
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 612
بازدید کل : 85952
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

اتحاد با امام
راههای جلوگیری از نفوذ دشمنان
رئيس سازمان انرژي اتمي: چهارمين مجتمع سوخت توليدي با غناي 20 درصد تحويل راکتور تهران شد
خراسان - مورخ دوشنبه 1391/05/02 شماره انتشار 18174
فعلاً تصميمي براي غني سازي بالاي 20 درصد نداريم

رييس سازمان انرژي اتمي از توليد چهارمين مجتمع سوخت هسته اي تا غناي 20 درصد براي استفاده در راکتور تحقيقاتي تهران خبر داد.وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره توليد سوخت براي کشتي ها و زيردريايي هاي اتمي گفت: فعلاً تصميم براي غني سازي بالاي 20 درصد نداريم.به گزارش ايسنا، فريدون عباسي در حاشيه مراسم سالگرد شهيد رضايي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينکه راکتور تهران با چه تعداد مجتمع سوخت 20 درصدي کار مي‌کند گفت: چهارمين مجتمع سوخت توليدي کشور تا غناي 20 درصد توليد و تحويل راکتور تهران شده است.وي گفت:‌ اين مجتمع سوخت بين 4 تا 5 مگاوات کار کرده و تست‌هاي لازم براي تاييدنهايي آن در حال انجام است. عباسي گفت: در حال حاضر در راکتور تهران کارهاي تحقيقات و توليد راديو دارو با همين مقدار مجتمع سوخت ادامه دارد. وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اينکه توليد سوخت تا غناي 20 درصد کشور چه ميزان است، اظهار کرد: از مقداري که آخرين بار توسط آژانس اعلام شده است، کمي افزايش يافته، اما اعلام رسمي آن توسط بازرسان آژانس انجام مي‌شود. رئيس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: ما به اندازه مورد نيازمان توليد سوخت 20 درصد را ادامه مي‌دهيم و بيشتر يا کمتر از آن توليد نمي‌کنيم.

 

نمي توانم نظر روس ها درباره راه اندازي نهايي نيروگاه بوشهر را تاييد کنم

وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه شرکت روس اتم اعلام کرده است که مرداد يا شهريور ماه نيروگاه به قدرت نهايي‌اش مي‌رسد با بيان اينکه اين مطلب را کاملا تاييد نمي‌کنم، خاطر نشان کرد: نمي‌توانم بگويم نيروگاه بوشهر به قدرت 100 درصدي خود مي‌رسد. بهتر است مقامات روس هم اين مطلب را اعلام نکنند. بهره‌برداري نهايي نيروگاه بوشهر کاري تجربي است و ما صبر لازم براي راه‌اندازي ايمن و استاندارد آن داريم . ما عجله‌اي براي بهره‌برداري نهايي نداريم، مي‌خواهيم نيروگاه بوشهر نيروگاهي باشد که بتواند برق پايدار توليد کند.

 

آقاي ساورز و ساير مقامات غربي حرف زيادي نزنند

معاون رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگر درباره اظهارات اخير رييس MI6 درباره فعاليت‌هاي هسته اي ايران گفت:‌ آنها رقمي نيستند که بخواهند جلوي ما را در پيشرفت‌هاي کشور بگيرند، ما اصلا به دنبال سلاح هسته اي و موارد مشابه نبوده‌ايم و نيستيم، همانطور که در دوران دفاع مقدس به دنبال سلاح کشتار جمعي نبوده‌ايم.عباسي ادامه داد:‌ آنها خوب مي‌دانند که ما اصلا برنامه نظامي هسته اي نداريم. اين اظهارات بيشتر بهانه‌گيري است تا جلوي پيشرفت کشور را بگيرند، اما ما در مواردي که آنها خواستند جلوي‌مان را بگيرند، پيشرفت کرديم و حتي مي‌توانيم تجربيات‌مان را در اختيار ديگر کشورها قرار دهيم.

رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد: به آقاي ساورز(رييس MI6 ) و ساير مقامات غربي توصيه مي‌کنم حرف زيادي نزنند. ملت ايران با اين حرف‌ها عقب‌نشيني نمي‌کند.

وي گفت: MI6 بيشتر به دنبال جنايت است ، اين سازمان به جمع‌آوري اطلاعات درباره افراد مي‌پردازد. يکي از عوامل تاثير گذار در ترور تمامي دانشمندان ما دستگاه جاسوسي MI6 بوده است.

 

اگر کشورهاي غربي به اقدامات خود در زمينه جنگ سايبري ادامه دهند ضرباتي را از ما دريافت خواهند کرد

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه برخي رسانه‌ها اعلام کردند حملات سايبري جديدي به سيستم‌هاي ايران صورت گرفته است، گفت: در گذشته حملات سايبري متعددي داشته‌ايم اما ما توانستيم آنها را دفع و کنترل کنيم. در عين حال فعاليت کشورهاي غربي در توليد اين نرم‌افزار‌ها مثل کار افرادي است که فروش مواد مخدر دارند، مردم را معتاد مي‌کنند تا کالا‌يشان به فروش رود و آنها را به بردگي بگيرند. در بحث الکترونيک کشورهاي غربي به شدت کار کردند و اين قابليت را پيداکردند که بتوانند به کشورهاي زيادي آسيب بزنند و جنگ جديدي در دنيا با اين زمينه شروع شده است اما جمهوري اسلامي ايران آشکار‌کننده اين جنگ در کره زمين بوده است. اينها با تحريم‌هايي که اعمال کردند و خراب‌کاري‌هاي صنعتي و اعمال تروريستي که نشان دادند، اعلام کردند که به دنبال چه نظم نويني هستند. عباسي ادامه داد:‌ اگر آنها به اين اقدامات خود ادامه دهند متعاقبا ضرباتي را از سوي ما دريافت مي‌کنند. رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه نمايندگان مجلس پيشنهادي براي تجهيز شناور‌هاي ايراني به سوخت اتمي ارائه کرده اند، گفت: در اين باره که نمايندگان مجلس صريحا طرح تامين سوخت هسته اي براي کشتي‌ها را ارائه کرده باشند، نشنيده‌ام. اما ذکر شده بود پيشرانه‌هايي که بتوانند بدون نياز به سوخت‌گيري در مسيرهاي طولاني حرکت کنند را داشته باشيم و اين بيشتر براي جلوگيري و مقابله با تحريم‌هاي آتي است که مي‌‌خواهند مانع ناوگان دريايي ما شوند. يکي از مسائلي که مي‌تواند تامين کننده سوخت اين‌گونه پيشرانه‌ها باشد سوخت هسته اي است، يعني راکتورهاي هسته اي به جاي موتور در اين پيشرانه‌‌ها قرار مي‌گيرند.معاون رييس جمهور گفت:‌اگر لازم باشد و دولت در اين زمينه تصميم‌گيري کند و خواست مردم هم باشد،‌ ما مشکلي نداريم که بخواهيم دنبال چنين سيستم و فناوري برويم. عباسي در پاسخ به اينکه سوخت هسته اي پيشرانه‌ها و زيردريايي‌ها با غناي بالا در حدود 90 درصد است، گفت: لزوما سوخت اين پيشرانه‌ها بالاي 20 درصد نيست. راکتورهايي وجود دارد که با غناي 3/5 تا 5 در شناورهاي دريايي استفاده شده‌اند اما اين مقدار غنا راکتور را بزرگ مي‌کند. اما اگر منظور از سوخت هسته‌ اي در زيردريايي‌ها باشد، براي طراحي موتورهايي که نخواهد تعمير و يا باز شوند به اورانيوم بالا در اين زيردريايي‌ها براي حرکت نياز است. وي خاطر نشان کرد: مطمئنا اگر بخواهيم زماني اين کار را انجام دهيم حتما هماهنگي‌هاي لازم را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام مي‌دهيم تا سوخت مورد نياز را در اختيار ما قرار دهد.

 

قابليت طراحي راکتورهايي که بتواند در شناورها کار کنند را داريم

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به ايسنا، مبني بر اينکه شما گفتيد در صورت نياز و درخواست براي سوخت اتمي زيردريايي‌هاي کشور از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست مي‌کنيد که تامين آن را تسهيل کند، گفت: ما فعلا برنامه‌اي خاصي براي چنين موضوعي نداريم، اما قابليت طراحي راکتورهايي که بتواند در شناور‌ها کار کنند را داريم و مي‌توانيم براي آن برنامه‌ريزي کنيم. طراحي و ساخت راکتور IR-40 آب سنگين اراک ما را توانمند ساخته است و سازندگان داخلي رشد پيدا کرده‌اند و شروع مشارکت با خارجي‌ در زمينه ساخت راکتورهاي قدرت ما را توانمند مي‌کند تا در طراحي انواع راکتورها قدم برداريم؛ نمي‌گويم الان به اين توانمندي دست پيدا کرده‌ايم. مطمئنا اگر بخواهيم راکتور با حجم کوچک داشته باشيم که چگالي قدرت در آن بالا باشد، بايد دنبال سوخت‌هاي اورانيوم با غناي بالاتر باشيم. محاسبات و اطلاعات ما و استفاده از منابع و تجربيات ساير کشورها اين مساله را به ما نشان داده است. اما در وهله نخست ما قصد انجام اين کار را نداريم که بخواهيم بالاي 20 درصد غني‌سازي کنيم . در حال حاضر توليد سوخت 20 درصد براي راکتور تهران و راکتور مشابه استخري پيش‌بيني شده است چنانچه به سوخت بالاي 20 درصد نياز داشته باشيم ابتدا نيازمان را به جامعه جهاني اعلام مي‌کنيم که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نماينده واقعي آن است.وي افزود: شناور‌هاي با سوخت اتمي مشکلات زيست محيطي خواهند داشت که چنانچه بخواهيم به اين سمت برويم ابتدا از آژانس براي همکاري در زمينه زيست‌محيطي درخواست مي‌کنيم. عباسي در پاسخ به اين که اگر مثل سوخت 20 درصد شرايط تامين آن را آژانس و ديگر کشورها فراهم نکنند چه تصميمي خواهيد گرفت، گفت: در آن مقطع براساس نيازمان تصميم‌گيري مي‌‌کنيم.

 

از مذاکره با 1+5 استقبال مي کنيم

معاون رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مذاکرات ايران و 1+5 گفت: ما از مذاکرات در هر شرايطي استقبال مي‌کنيم در عين حال که در برابر تحريم‌ها مقابله و مقاومت مي‌کنيم. آنها در بحث‌هاي کارشناسي و تخصصي در مقابل کارشناسان ما پاسخ و استدلال‌هاي محکمي نداشتند و زمان لازم به آنها داده شده است تا آنها فکر کنند تا دست از خباثت و شرارت بردارند. ما محکم بر سر مواضع‌مان ايستاده‌ايم و به مذاکرات ادامه مي‌دهيم تا به يک راهکار منطقي برسيم. ما اصول منطقي داريم و از مواضع کشورمان دفاع مي‌کنيم. اگر آنها حقوق ما را بپذيرندو با ما تعامل سازنده داشته باشند قطعا در مذاکرات به نتيجه خواهيم رسيد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب