درخواست روسيه از ايران براي پيگيري نکردن غرامت ۴ ميليارد دلاري قرارداد اس ۳۰۰
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 612
بازدید کل : 85952
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

اتحاد با امام
راههای جلوگیری از نفوذ دشمنان
درخواست روسيه از ايران براي پيگيري نکردن غرامت ۴ ميليارد دلاري قرارداد اس ۳۰۰
خراسان - مورخ یکشنبه 1391/05/01 شماره انتشار 18173
نويسنده: انوار political@khorasannews.com

پس از چند روز از انتشار اخباري به نقل از منابع غيررسمي مبني بر اين که روسيه قصد دارد از ايران بخواهد شکايت خود به ديوان داوري بين المللي براي دريافت غرامت ۴ ميليارد دلاري تحويل ندادن سامانه هاي موشکي اس ۳۰۰ را پس بگيرد، الکساندر لوکاشوويچ سخنگوي وزارت خارجه روسيه با بيان اين که امکان حل دوجانبه اين مسئله وجود دارد از ايران خواست تا موضوع قرارداد اس ۳۰۰ را به مراجع بين المللي نکشاند.

سخنگوي وزارت خارجه روسيه: ايران زير پا گذاشتن قرارداد "اس ـ 300" را به دادگاه نکشاند

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه از ايران خواست براي زير پا گذاشتن قرارداد فروش اس-300 به ايران نزد مراجع بين المللي شکايت نکند. به گزارش ايسنا، خبرگزاري "نووستي" به نقل از الکساندر لوکاشوويچ، سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه روسيه گزارش داد: روسيه منکر حق ايران براي تقديم دادخواست به دادگاه نيست، اما بدون اين کار نيز مي توان مسئله مناسبات دوجانبه مسکو و تهران را حل کرد. لوکاشوويچ اظهار کرد: البته اين حق مسلم هر کشور است که به دادگاه بين المللي شکايت کند، اما ما معتقد بوده و هستيم که اين روشي نيست که بتواند مسئله را حل کند. سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه روسيه مدعي شد که انگيزه  تصميم روسيه در اين باره مطابق با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل به اطلاع طرف ايراني رسانده شده است. قرارداد فروش سيستم هاي "اس-300" به ايران در ماه دسامبر 2007 امضا شد و قرار بود روسيه ۵ سيستم موشکي پدافند هوايي "اس ـ 300" به مبلغ حدود 800 ميليون دلار را به ايران بفروشد. اما دميتري مدودف، رئيس جمهور روسيه در ماه سپتامبر 2010 با صدور فرماني تحويل سيستم هاي "اس ـ 300"، تجهيزات زرهي و هواپيما، بالگرد و ناوهاي جنگي به ايران را ممنوع کرد و مدعي شد اين دستور مطابق قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل، مورخ 9 ژوئن سال 2010 (19 خرداد 1389) صادر شده است. قرارداد فروش اين سيستم ها به ايران با مخالفت جدي غرب روبه رو بود. سيستم هاي "اس-300" ويژه دفاع از موسسات صنعتي، نهادهاي دولتي، پايگاه هاي نظامي و مقرهاي فرماندهي در برابر حملات هوايي و فضايي دشمن است. اين سيستم قادر به نابودسازي اهداف بالستيک بوده و از قابليت حمله به اهداف زميني نيز برخوردار است. تازه ترين نوع سيستم "اس-300" مي تواند هواپيماهاي دشمن را در فاصله 150 کيلومتري و ارتفاع 27 کيلومتري نابود کند. ايران در شکايت از روسيه به دليل نقض تعهدات ناشي از اين قرارداد، دادخواستي 4 ميليارد دلاري را به دادگاه داوري بين المللي در ژنو تقديم کرده است.

 

کامرسانت: موضوع اس ۳۰۰ در ديدار لاوروف و صالحي نيز بررسي شده بود

اوايل هفته گذشته روزنامه روسي کامرسانت گزارش کرد که روسيه در تلاش است ايران را به صرف نظر کردن از شکايتش متقاعد کند. اين روزنامه به نقل از منابعي در سرويس همکاري نظامي و فني فدرال روسيه گزارش داد: شکايت ايران مسئله اي آزار دهنده است که اميدواريم از شر آن راحت شويم. اين روزنامه افزود: اين مسئله در ديدار سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه از ايران در نيمه ماه ژوئن مورد بحث قرار گرفت. با اين حال تهران از شکايتش خودداري نکرد.

 

دويچه وله: ايران شکايت خود را ۱۳آوريل به دادگاه ژنو تقديم کرده است

در همين حال دويچه وله در گزارشي در اين باره نوشت: مقام هاي روسيه ۱۶۸ ميليون دلار پيش پرداخت ايران را با بهره  اي که به آن تعلق مي گرفت به ايران بازگرداندند اما وزارت دفاع ايران به دليل نقض قرارداد منعقد شده بين دو کشور، عليه روسيه به ديوان داوري بين المللي ژنو شکايت کرد.به گزارش منابع مختلف، ايران دادخواست خود را ۱۳ آوريل (۲۵ فروردين) به دادگاه ژنو تقديم کرده است. احمد وحيدي، وزير دفاع ايران نيز پيش تر به رسانه هاي ايراني گفته بود: «اين موضوع روال طبيعي خود را طي مي کند و بحث در مورد آن به داوري سپرده شده و ما ادعاي خسارتي داريم که تصميم گيري در اين باره به داوري سپرده شده است.»روزنامه  ايزوستيا، چاپ مسکو نيز خبر داده که ايران شکايت خود از شرکت "روس ابارون اکسپورت" را به ديوان داوري ژنو تقديم کرده است. روزنامه روسي مي نويسد:«وزارت دفاع ايران بابت فسخ قرارداد تحويل سامانه اس ۳۰۰ غرامتي حدود ۳ ميليارد و ۹۸۵ ميليون دلار طلب کرده است.»پيشتر نيز يک مقام سازمان فدرال همکاري هاي نظامي و فني روسيه با ابراز ناخرسندي از اقدام ايران در اين باره گفته بود، مسائل مالي قرارداد لغو شده در سطح دوجانبه حل مي شود و روسيه در خصوص پرداخت ۴ ميليارد دلارغرامت مورد تقاضاي ايران به خاطر تحويل ندادن اس ۳۰۰ مذاکره نخواهد کرد.النا دونايوا، کارشناس ارشد بخش ايران «موسسه شرق شناسي علوم روسيه» در گفت وگو با دويچه وله مي گويد، گرچه ايران عليه روسيه شکايت کرده، ولي هنوز دادگاهي تشکيل نشده است.وي مي افزايد: «جمهوري اسلامي ايران در زمان فسخ قرارداد از سوي روسيه و به دليل عدم ارسال اس ۳۰۰ دلسرد شده بود و عليه روسيه شکايت کرد. ايران شايد بخواهد به عنوان عامل فشار از آن استفاده بکند.»

«دونايوا» پيش بيني مي کند در صورت جدي شدن ماجراي شکايت ايران، حتي امکان قطع رابطه ميان دو کشور نيز وجود دارد.روزنامه  روسي ايزوستيا در گزارش مربوط به شکايت ايران عليه روسيه نوشته است که روسيه ظرف سال هاي گذشته از تحويل قطعات يدکي ميگ هاي روسي هم سر باز زده است.

 

مشکل موشک هاي اس ۳۰۰ با روي کار آمدن پوتين حل خواهد شد

اين گزارش مي افزايد: کارشناساني که با دويچه وله گفت وگو کرده اند، متفق القول هستند که تحويل ندادن سيستم موشکي اس ۳۰۰ به دليل صلاح ديدهاي سياسي بوده است.صفراف از مرکز مطالعه ايران معاصر در مسکو تاکيد مي کند که تحويل موشک اس ۳۰۰ به ايران به اوضاع بين المللي و مسائل مهم منطقه اي ازجمله بحران سوريه هم بستگي دارد.النا دونايوا، کارشناس ارشد روسي مي گويد، مشکل موشک هاي اس ۳۰۰ با روي کار آمدن دوباره پوتين به عنوان رياست جمهوري حل خواهد شد. او دليل مي آورد که مناسبات نظامي کشورش با ايران هيچ وقت قطع نشده و مقام هاي روسي تا به  حال فقط گفته اند که تحويل موشک هاي اس ۳۰۰ به تعويق افتاده است.

کوثري: موضوع قرارداد اس ۳۰۰در جلسه امروز نمايندگان با وزير دفاع بررسي مي شود

اسماعيل کوثري نماينده تهران و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به اين سوال که چرا روسيه از جمهوري اسلامي ايران خواسته که شکايت خود را پس بگيرد به خراسان گفت: اين اقدام روسيه تغيير موضع محسوب شده و در اين مقطع از اهميت زيادي برخوردار است.وي افزود: ما نمي دانيم که اين درخواست در روند شکايت ايران از روسيه طبيعي است يا اين که يک اقدام ويژه است.کوثري گفت: نمايندگان اين مسئله را از سردار وحيدي وزير دفاع که امروز مهمان کميسيون هستند خواهند پرسيد.وي در پاسخ به اين سوال که واکنش ايران چه بايد باشد تاکيد کرد: به طور حتم واکنش جمهوري اسلامي ايران به درخواست روسيه به شرايط منطقه بستگي دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب